Dienstverlenende bedrijven zullen het allemaal wel kennen. Je wilt een klant graag helpen aan het beste product of dienst voor die klant op dat moment. En het zijn jouw producten of diensten dus jij weet, na dit goed onderzocht te hebben, wat het beste voor de klant is. De gouden regel, ‘het resultaat is uiteindelijk doorslaggevend voor de mate waarin jouw klant tevreden is’. Toch gaat er een acceptatietraject aan vooraf bij de klant dat je zal moeten beïnvloeden, om de opdracht te kunnen noteren. Dit komt omdat de psyche van de mens nu eenmaal zo werkt. Ieder mens kent emotie. Als we allemaal rationeel zouden denken is het bestaansrecht voor marketing en PR volledig nietig. Gelukkig is dit niet zo want met emotie vind ik alles persoonlijk véél leuker en daarnaast houdt mijn vriendin zich bezig met marketing/PR. Toch is het soms best paradoxaal dat je jouw klant niet altijd het item kan slijten, dat écht het best voor je klant is. Voorbeeld.
Veel mensen zitten net als ik in de arbeidsbemiddeling en daarom gebruik ik dit even als voorbeeld maar het kan natuurlijk van toepassing zijn op iedere andere branche. Bij een winkel of elke andere vorm van dienstverlening gelden exact dezelfde criteria. Maar goed, terug naar arbeidsbemiddeling. Als een bedrijf een werknemer zoekt voor de werkzaamheden welke er door hen omschreven zijn, wil die klant feitelijk maar één ding. Iemand die dit perfect, geruisloos en efficiënt en vooral effectief kan uitvoeren, om zo de besproken doelstelling te bereiken. Niets meer en niets minder. Natuurlijk zijn we allemaal gevoelig voor nevenaspecten zoals een leuke uitstraling en andere aantrekkelijke persoonlijke eigenschappen. Dat is ook goed en logisch. Maar nu komt ‘ie. Vervolgens wil de klant, op papier, alle aspecten terugzien in een bepaalde ervaring om er zeker van te zijn dat de nieuwe medewerker dit ook kan. En daar gaat het soms fout.
Ik heb in mijn loopbaan in de arbeidsbemiddeling al veel gevallen meegemaakt waarin mijn toegevoegde waarde wordt ondermijnd. Dat vind ik geen enkel probleem want ik snap precies waarom dit gebeurd. Sterker nog, dat ben ik nu aan het uitleggen. Het gaat niet alleen om breed gedragen vertrouwen in het bedrijf waar zaken mee gedaan wordt, maar ook om durven vertrouwen in dat ene aanbod. De toegevoegde waarde als arbeidsbemiddelaar zit hem namelijk in het voorzien waartoe mensen in staat zijn in combinatie met hun ambities en andere wensen. Deze koppel je vervolgens aan het wensenpakket van de klant. Zo simpel als lijkt is het zeker niet. En dat komt veelal door de onzekerheid van de klant. Die wil namelijk direct in het eerste stadium overtuigd raken door wat hij kan lezen in een CV. De klant zoekt houvast! Dit terwijl de arbeidsbemiddelaar, als deze gewoon erg goed is, de inschatting veel beter zou moeten kunnen maken want die heeft meer kennis van de persoon in kwestie. Zo werkt het ook precies in een winkel. De beleving van de klant in een winkel is beïnvloed door de marketing. Doordat er bijvoorbeeld een bepaalde merknaam op een product staat wordt de koper een stuk minder onzeker want juist daarin ligt voor deze potentiële klant het stuk houvast.
Ik concludeer dat mensen houvast zoeken. In dit verband kunnen we de vraag makkelijk beantwoorden of klanten gaan voor een adoptief aanbod of juist voor een goed aanbod. In de meeste gevallen niet voor het laatste, dus want dat is niet goed genoeg. Het laatste erkent de overtuiging van de klant niet. En die wil ook gekend worden, of in ieder geval zijn of haar geweten. Geef de klant dus het gevoel dat hij de juiste beslissing neemt. Maak het dus adoptief. Het is nodig!
Zelf ben ik ontzettend blij met de conclusie dat zaken echt adoptief gepresenteerd dienen te worden. Niet alleen om zo de baan van mijn vriendin te rechtvaardigen maar ook omdat ik zelf dol ben op een leuke vrolijke vorm van presenteren. Dat moet natuurlijk zo blijven! Anders wordt alles wel erg koud, kil en zoutloos. Toch vraag ik een ieder die zaken met ons doet of dit overweegt, vertrouw op onze voorstellen! Cqure is een goed merk en wij hebben echt dé kennis in huis om u een goed voorstel te kunnen doen. En indien u wenst kunnen wij dat voorstel speciaal voor u nog adoptief maken ook!