Voor wie het nog niet wist. Een grote hobby van mij is ondernemen. Ondernemen is voor mij het voorzien in een bepaalde behoefte bij een mens of organisatie. Daarvoor moet je altijd samenwerken. Zelfs voor de kleinste dingetjes. Het opgeven van bijvoorbeeld je naam of een afleveradres is ook medewerking verlenen aan een goed verloop van de opdracht. Dit is slechts een klein voorbeeld maar in veel gevallen zul je echt intensief moeten samenwerken met je klant, om een goed resultaat neer te kunnen zetten waar de klant écht tevreden mee is. Hoe klein van aard een case ook is, je hebt altijd een gemeenschappelijk doel nodig.
Als twee partijen iets graag genoeg willen zijn er mijns inziens zeer weinig obstakels die een prachtig resultaat in de weg kunnen zitten. Ze zijn beiden enthousiast en hebben exact hetzelfde doel. En omdat ze zo enthousiast zijn, gaan ze dat ook als vanzelfsprekend halen. Helaas zie ik dat enthousiasme niet overal terug op alle niveaus binnen organisaties. Hoe graag willen sommige mensen eigenlijk dat zaken goed geregeld worden? Ik moet helaas concluderen dat dit soms echt te weinig is. Wat ik opmerk is dat sommige mensen “gewoon” hun werk doen. Vaak, als je iets voor elkaar wilt krijgen, zul je op weerstand stuiten. Mensen hebben daar veelal gewoon geen zin in. Ik weet zeker dat u zich niet laat wegsturen als uw geliefde fysiek is getroffen in een noodlottig ongeval waar u ter plaatse bent. Door niemand! U wilt en zult daar blijven. De wil is gigantisch op dat moment. Excuses voor het wat lugubere voorbeeld maar verbeelding spreekt vaak boekdelen.
Mensen die mij zonder billijke reden bij een vraag afwijzen omdat systemen zo niet werken vind ik soms een beetje sneu. Ik vraag me af of ze ook zo zouden reageren als het heel erg belangrijk voor hen was. Veel al niet, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben. Bang om weerstand te krijgen en om anders te zijn. De oplossing van de klant of relatie ligt vaak buiten je comfort zone. Ik adviseer mensen om soms even uit hun comfort zone te stappen en de durf op te brengen écht in de bres te springen voor de klant of relatie. Als je dat durft, zal je beoordeling einde jaar zeker niet tegenvallen hoor. Je hebt het lef om klanten echt te willen helpen. Niemand kan dat ethisch veroordelen. Toch?
Is willen dan ook echt kunnen? Nee natuurlijk niet. Ondanks dat u wellicht een vermoedt dat ik een dromer ben, ben ik een erkend realist. Er zijn natuurlijk altijd rationele en natuurkundige bezwaren. Wat ik belangrijk vind is dat we in ieder geval samen uitzoeken welke bezwaren er zijn en hoe we deze eventueel kunnen torpederen. Dat onderzoekje gebeurt veel en veel te weinig. En dit heeft alles maken met willen. Als je graag genoeg wilt doe je dat onderzoekje zeer grondig.
Ik nodig u dan ook allen uit met mij te onderzoeken waar de mogelijkheden liggen om u te helpen. Sterker nog , ik heb voor juist u al een vooronderzoek gedaan want ik wil zo ontzettend graag! En als je maar graag genoeg wil….dan moet het kunnen!