Achter de trend aanlopen houd ik niet van. Tegenwoordig vindt iedereen wel wat van Social Media. Ik dus vandaag ook. Je wordt namelijk overdonderd met bedrijven, trainingen, seminars en cursussen die je hierin willen begeleiden en ondersteunen. Het enige dat ik nu nog écht nog mis is een goed TV format omtrent dit onderwerp. Is het creatieve team van Endemol daar nog steeds over na aan het denken?
 

Waarom zo veel Social Media begeleiding? Is het dan zo ingewikkeld allemaal dat we massaal hulp nodig hebben? Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Ik ben zelf niet zo’n early adapter en neem daarom ook alleen maar deel aan Facebook, Linked in en Twitter. Ik kijk per dag maar twee, hooguit drie keer  op Social Media omdat ik de relaties in het echte leven graag meer aandacht geef. Dat vind ik persoonlijk gewoon veel leuker. Ik ben zelf nogal extravert maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen het veel prettiger vinden te communiceren vanaf een toetsenbord. Daar is natuurlijk ook helemaal niets mis mee. Voor die mensen maakt Social Media het juist allemaal veel makkelijker. Een uitkomst voor hen.
 

Voor de één is Social Media een lifestyle en dus doel, maar ik zie het gewoon als een middel. Een hulpmiddel om te communiceren met een zoekfunctie. Niets meer en niets minder. En helpen doet het je zeker. Nooit meer een verjaardag, promotie of evenement vergeten. En als je een persoon zoekt met bepaalde eigenschappen? Allemaal zo gevonden. Dat is handig! Waar mijn broek soms wel een beetje van afzakt is het beeld dat mensen neerzetten in vergelijking met de werkelijkheid. Ik heb het vaker meegemaakt dat mensen er digitaal behoorlijk uitsprongen maar dat ik na vijf minuten in met hen in gesprek al behoorlijk gedesillusioneerd was.  Het ijdele uithangbord waar men zichzelf een onbeschaamd ideaalbeeld toedeelt, schept natuurlijk verwachtingen.
 

Nagenoeg niemand sluit zich zomaar aan bij Social Media zonder daar over nagedacht te hebben. Wat wil je er eigenlijk mee? Dat kan per persoon nogal verschillen. De één wil gezellig contact met familie en vrienden, de ander wil een netwerk bouwen van mensen die hem of haar kunnen voorzien in kennis of kunde. Op zich maakt het doel niet zoveel uit. We zijn allemaal lekker bezig met onze eigen doelen en dat is verder prima. Waar het échtspannend wordt is het effect dat we bereiken door de Social Media platforms te gebruiken. Daarbij kun je direct een onderscheid maken tussen gewenste effecten en ongewenste effecten. Die eerste zit wel goed. Maar die ongewenste effecten, realiseren we ons die wel? Daar ligt de crux! En is dat moeilijk. Nee, het is gewoon heel belangrijk dat je beseft wie wat kan lezen en zien. Spreek je met je beste vriend exact dezelfde taal als met een zakelijke prospect? Nee! Besef je ook goed dat niet iedereen in jouw netwerk dezelfde mening deelt als jij, en dat je soms ook mensen tegen de haren in kan strijken. Ik kan een leuke grap maken over de gemeente Ommen maar ik heb wellicht relaties die uit die buurt komen. Dat moet ik me wel goed beseffen. Nu heb ik zelf zelden contact met humorloze Ommense inwoners maar toch besef ik me het effect nu ik dit opschrijf wel. En maak hierbij dus een bewuste keuze deze mensen eens vrolijk in het zonnetje te zetten.
 

Graag concludeer ik dat Social Media een prachtig hulpmiddel is om te zoeken, je te laten informeren en het belangrijkste; te communiceren. Zelf ben ik best conservatief op dit onderwerp en voer nog dagelijks de discussie met mijn collega Remco, bellen of mailen? Ik ben bijna altijd voor het eerste en dat per mail bevestigen. Waarom? Intonatie en interpretatie is hoorbaar en niet leesbaar. Hou je dus bij het schrijven wel  goed je hoofd erbij want schrijven is veel kritischer dan live vertellen of presenteren. Nu schrijf je technisch gezien voor grote volle zalen en dan is woordkeuze en zinsbouw dus heel erg belangrijk. Heel erg belangrijk! Belangrijker dan de meeste mensen denken.

Zo ingewikkeld is Social Media dus niet in mijn ogen. Je moet wel erg goed letten op een paar kleine dingen en verder moet je er vooral veel plezier en aan beleven. Voor professioneel gebruik biedt het nieuwe kansen om makkelijk mensen te ontmoeten en te bereiken. Met hen kun je vervolgens goede zaken te kunnen doen. Ik zal deze blog verspreiden op al mijn platforms want volgens mij is deze blog voor iedereen geschikt. Ik heb daar goed over nagedacht. Vanmiddag om 15:00 uur geef ik wel een presentatie in Ommen maar ik ga ervan uit dat ze het fenomeen ‘Social Media’ daar niet kennen. Mocht er een verdwaalde westerling  tussen zitten die net verhuist is, dan zal ik rekening houden met mijn intonatie en drinken we samen na de presentatie gezellig een wijntje. Live rechttrekken is namelijk veel makkelijker dan op schrift. Ik spreek u graag weer op onze diverse Social Media platformen maar het liefst toch live.

About the Author: Dennis Nuijens

Dennis Nuijens